Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Segédanyag

2010.04.13

 

 

Mikor minőségi a szakdolgozat?

Segítség a minőségi szakdolgozat elkészítéséhez
Prof. Kulcsár László
Társadalom – és Neveléstudományi Kutatóközpont
 
Kutatási probléma
 
  •  A kutatási probléma megfogalmazása – csapdák és a csapdák elkerülésének módjai
  •  A kutatás első lépése a kutatási téma pontos meghatározása
  • Mit tudunk leírni egy fél oldalban?
  • Előny:
  • A szakirodalom támogatása
  • Saját és mások tapasztalatai
  • Nemzetközi élmények
  • Hátrány:
  • Kulturális kontextus
 
Először írjunk fél oldalt – Hogyan készül a tézis?
 
  • A tézis egy olyan dokumentum, amelyben a hallgató közli a választott témával kapcsolatos kutatási problémát, azt a jelenséget, amelyről véleményt alkot, amely jelenséget, értékelést a dolgozatban részletesen elemezni szeretne.
  • Erre azért van szükség, hogy a választott (témavezető) tanár megismerje elképzeléseit, orientálja őt választásának jellegéről, módszertani lehetőségeiről, a tanulmányozni érdemes forrásokról, stb.
  • A tézis dokumentum alapvető jelentőségű, kulcsfontosságú a kutatási elképzelés, a szakdolgozat szempontjából.
  • A hallgató így rákényszerül, hogy komolyan átgondolja és utánanézzen témájára vonatkozó elképzelésének, hozzáolvasson a témához, és szembesül azzal, hogy a dolgozat elkészítése a tanári segítség mellett is elsősorban az ő feladata.
  • A tézis szerkezete
  • A tézis terjedelme: általában fél oldal. 
  • A tézis legyen informatív és érdekes, tartalmazza azokat a legfontosabb elemeket, amelyek a szakdolgozat központi témáját értelmezik (téma, kialakított álláspontok, a hallgató véleménye, és annak indoklása).
  • A tézis megfogalmazásakor a következő kérdésekre keresi a választ a tézis írója:
  • Hogyan tudnám a témát világosan, röviden és szabatosan megfogalmazni?
  • Melyek a választott téma leglényegesebb és legérdekesebb aspektusai?
  • Mi az én álláspontom a témával kapcsolatban?
  • Milyen érvek és ellenérvek a leggyakoribbak?
  • Mely szakirodalmi források támasztják alá, vagy gyengítik álláspontomat?
 
 
 
„Kezdetben vala a kutatás” .....
 
  • Az írást megelőzi az olvasás és a kutatás – a kutatás fogalma
  • Legfontosabb kiegészítő ismeretek
  • A szakirodalom
  • A módszer
  • A forma
  • Az írás a diplomamunka készítésének befejező szakasza
 
A leggyakrabban elkövetett hibák
 
  • Nem követjük az előírt instrukciókat
  • Sokféle betűtípust keverünk, hogy “szép” legyen
  • A kéziratban váltogatjuk a formai szabályokat
  • Rossz stílus
  • Hiányos ábra és táblázat szerkesztés
  • Rossz, hiányos, hibás hivatkozások
  • Nem megfelelő irodalomjegyzék
  • Ellentmondások a szövegben
  • A módszer hiányos leírása
  • Kusza szerkezet, téma és eredmény kifejtés
 
A plagizálás
 
  • Jegyzetek és a hivatkozások szabályai
  • Hogyan kerüljük el a plagizálást?
  • A hivatkozások rendszere, pl. APA, HARVARD, stb.
 
 
 
A vázlat
 
  • A diplomadolgozat célkitűzése
  • Az irodalom feldolgozása
  • A központi témakör és a hozzákapcsolódó hipotézisek
  • A módszer bemutatása és indoklása
  • Az eredmények bemutatása
  • Problémakörönként/hipotézisenként
  • Összegzés, vitatott kérdések 
  
 
Az irodalom szükséges rossz?
Az irodalom funkciói
 
 
  • Bizonyítja, hogy tudunk olvasni
  • Orientálja szemléletünket
  • Megkímél a felesleges munkától, ismétlésektől
  • Alátámasztja/cáfolja elképzeléseinket
  • Módszertani ötleteket ad
  • Etikai eligazítást nyújt
 
Ki nevet a végén?
 
  • Összefoglaló
  • Tartalom és módszertan
  • A legfontosabb eredmények listája
  • Irodalomjegyzék – csak, ha a szövegben megtalálható a hivatkozás
  • Mellékletek